المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجغرافيا للجميع

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ما تيجوا نساعد بعض شويه

MeMo ELKHOLY
سيما
ROMIO&JULIET
روح الحياة
noda
نور الهداية
mohamed taha
هيما3
♥™AhMeD SaM!R™♥
O?°geo_number_one°?O
fox
رينــاد
mo3taz nagib
ahmed youns
doaa_dodi86
امرى لربي
mohamed
MOLAZMEN 2013
m.hegazy
amat-allah
24 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالخميس 03 سبتمبر 2009, 12:56 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

ماتيجوا نساعد بعض طبعا فى بيسال ازاى ؟ هندى بعض فلوس مثلا؟؟
لالالالالالا مش ده قصدى خالص قصدى نساعد بعض اننا نكون احسن وافضل "لسه مش فاهمين" عارفه
انا قصدى اننا نرجع امه اسلاميه "طب ماحنا امه اسلاميه" احنا الاسم امه اسلاميه لكن احنا مش كده
"مش قصدى تكفيرنا" لكن اقصد غفلتنا احنا فى غفله كبيرة اوى اوى مش حاسيين بيها مش حاسيين بمخاطرها اللى بتموت كل يوم قلبنا وبتبعدنا عن الدين وعن ربنا

انا طبعا مش داعيه اسلاميه ولا شيخه لانى اقل من كده بكتير

طب ازاى ده اللى هقوله بس مستنيه اشوف مين هيقولى انا معاكى وهنعمل كده والموضوع ده مش معنى انى كتبته يبقى انا بس الى اقول افكار انا هسيبكوا انتوا تقولوا الافكار وعندى شويه افكار وطرق كده هقولها بس مش دلوقتى لما اشوف مين قالى انا معاكى

مين يعرف مش يمكن نبقى كلنا مع بعض فى الجنه تخييلوا كده اننا كلنا مع بعض فى الجنه يااااااااااااه
وياسلام لو كلنا شربنا من ايد النبى "شربه لا نظما بعدها ابدا" ولا اننا كلنا ربنا ينظر لنا نظرة رضا ورحمه
ولا اننا نكون مع نبينا الحبيب فى الجنه يااااسلام

ياريت يا اخواتى واخوانى انكوا تشاركوا في الموضوع ده وانا متفائله خير باذن الله

كاتب الموضوعرسالة
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 08 سبتمبر 2009, 8:54 pm

ربنا سبحانه

قال

( وليعفوا وليصفحوا ألا تحبون أن يغفر الله لكم )

ممكن تجاوبونى

هل انتوا عاوزين ربنا يغفر لكوا ؟؟

طالما انتوا عاوز ين

خلاص

يبقى ماتقفوش للناس على الواحده

وماتنسوش

كلنا بنغلط

واكيد انا وانتوا بنقع فى الغلطات دى واحنا مش قصدنا

يبقى نسامح علشان الناس تسامحنا

واحب اختم بالايه دى

" وإن تعفوا وتصفحوا وتغفروا فإن الله غفور رحيم "

ايه رايكوا ؟؟

شفتوا الشرط

لما نعمل كده هنلاقي ربنا غفور رحيم

يبقى كلنا لازم نسامح

علشان نلاقى ربنا غفور رحيم

يلا بقى

لازم نبدأ فى التغيير

واكبر فرصه للتغيير

دلوقتى

كله يبدأ

ماتقفش للناس على الواحده

سامح

بلاش تخنق حد فى التعامل

عامل الناس بما تحب ان يعاملوك به
رينــاد
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل
رينــاد

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالثلاثاء 08 سبتمبر 2009, 11:12 pm

اولا الف مليون سلامه عليكى ياقمر 
ثانيا التسامح دا صفه جميله اوى 
انا عن نفسى بسامح على طول لان الدنيا مش مستاهله اننا نزعل من حد 

وكمان ربنا بيسامح ويغفر احنا البشر مش هنسامح
 الرسول ياما كان بيسامح اللى كانوا بيأذوه احنا مش هنسامح
سيدنا يوسف عليه السلام سامح احنا مش هنسامح 
التسامح من شيم الكرام
ودى قصه جميله اوى ايام الرسول 
رجل من اهل الجنه
كان النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم يجلس مع أصحابه في المسجد فقال لهم : (( الآن يدخل علينا رجل من أهل الجنة ،،
فدخل رجل نعلاه بيديه ولحيته يتقاطر الماء منها ،، وفي اليوم الثاني والثالث ، كان الرسول يقول يدخل علينا رجل من أهل الجنة فيدخل الرجل نفسه ... )) فتبعه عبدالله بن عمرو بن العاص وقال له إن بيني وبين أبي حال وأردت أن أمكث معك في بيتك ،، فوافق الرجل ،، فكان عبدالله بن عمرو يراقب الرجلويرى عبادته فما رآه يزيد من عبادتة  
وبعد ثلاث أيام قال عبدالله بن عمرو للرجل " أما والله ليس بيني وبين أبي حال ولكن سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول يدخل عليكم رجل من أهل الجنة فتدخل أنت فما رأيتك كثير صيام ولا صلاة فأردت ان أعرف ماالذي بلغ بك تلك المرتبة
 فقال الرجل ، آوي كل ليلة إلى فراشي وليس في قلبي حقدٌ على مسلم ...

amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 09 سبتمبر 2009, 3:17 pm

جزاكى الله كل خير يا نور عينى

وعيزه اسمع ردك عليا يا سوما

هتقدري تسامحى ولا ايه انا عيزاكى تشيلى فكرة انا مش هقدر اسامح ديه من دماغك لانك طول مانتى حطها فى عقلك عمرك ماهتقدري تسامحى ولما تيجى تقولى هسامح يبقى من قلبك مش عوزاكى تفكري

هوا لما تفوزى بالجنه ديه حاجه قليله
امرى لربي
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
امرى لربي

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 09 سبتمبر 2009, 4:57 pm

فقال الرجل ، آوي كل ليلة إلى فراشي وليس في قلبي حقدٌ على مسلم
انا عمرى مكان في بالى حقد ل اى
بشر مش معنى انى مش بقدر اسامح فى الغلط اللي يجرح كرامتى
يبقي بحقد علي حد انتى لما هتعرفينى هتعرفى انى لا بحقد علي حد ولا بغير علي حد

اما موضوع التسامح دادا لازم يكون معاه ندم واسف
عشان اقدر اسامح اللي غلط فيا
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 09 سبتمبر 2009, 9:16 pm

أنا آســــــف كلمة ولازم أقولها لــــك

أنا آســـــف تعالى نقولها ونتسامـــــح

تعـــالى نمــــد إيـــــدينا ونتصالـــــح

كفاية اللى كان بينا وكفاية كلام جارح

لازم ننســـى اللى حصــل بينا امبارح

أنا آسف مش علشان غلطت أنا فى حقك

ولا علشان فى يوم اتسببت أنا فى حرجك

أنا آسف لانى فى يوم خليت الغضب يعمينى

وخليته للعشرة وللحب اللى كان بينا ينسينى

هسامحك علشان اعرف اغمض فى يوم عينى

واعرف انام وانا مرتاح البال والرضا مالينى

amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 09 سبتمبر 2009, 10:06 pm

ايه رايكوا نتكلم عن

عبادة عظيمة وأجر وافر يغفل عنه كثير من الناس مع أن احنا محتاجين إلى تلك العبادة في كل وقت

هسيبكوا تفكروا ايه هيا العباده
رينــاد
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل
رينــاد

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالخميس 10 سبتمبر 2009, 6:53 am

هو فى عبادات كتير احنا غافلين عنها
بس هى ممكن تكون
الإكثار من الصلاة على النبي
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالخميس 10 سبتمبر 2009, 3:59 pm

العباده هيا الحب فى الله
امرى لربي
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
امرى لربي

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالخميس 10 سبتمبر 2009, 4:14 pm

الصلاة
اول ما يحاسب عليه العبد فى قبرة
ان صلحت صلح سائر العمل
وان فسدت فسد سائر العمل
هى عماد الدين
هى الفرق بين المشرك والمسلم
هى اداء يومى لشكر الله علي جميع النعم لعظيمه
التى انعم علينا بها

مهما تقول لا يمكن توفيها حقها
فاهى اصل جميع العبادات
fox
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
fox

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالسبت 17 أكتوبر 2009, 3:28 pm

تسلم
O?°geo_number_one°?O
مشرف
مشرف
O?°geo_number_one°?O

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأحد 18 أكتوبر 2009, 12:15 am

سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله سبحان الله
رينــاد
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل
رينــاد

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأحد 18 أكتوبر 2009, 11:53 pm

(الحب في الله ) في أحاديثه صلى الله عليه وسلم
د/ خالد سعد النجار

* ( أوثق عرى الإيمان : الموالاة في الله والمعاداة في الله , والحب في الله والبغض في الله عز وجل ) ( صحيح الجامع 2539)
والمراد بالحب في الله أي لأجله وبسببه , لا لغرض آخر كميل أو إحسان , ففي بمعنى اللام المعبر به في رواية أخرى . لكن [في] هنا أبلغ , أي الحب في جهته ووجهه كقوله تعالى { والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا } العنكبوت69

أي في حقنا ومن أجلنا ولوجهنا خالصاً

*
( ثلاث من كن فيه وجد حلاوة الإيمان : أن يكون الله ورسوله أحب إليه مما سواهما , وأن يحب المرء لا يحبه إلا لله , وأن يكره أن يعود في الكفر كما يكره أن يلقى في النار ) رواه البخاري 6941
قال القاضي : المحبة ميل النفس إلى الشيء لكمال فيه , والعبد إذا علم أن الكمال الحقيقي ليس إلا لله وأن كل ما يراه كمالاً في نفسه أو غيره فهو من الله وإلى الله وبالله لم يكن حبه إلا لله وفي الله , وذلك يقتضي إرادة طاعته , فلذا فسرت المحبة بإرادة الطاعة واستلزمت إتباع رسوله صلى الله عليه وسلم

*
( سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله ...... ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه ....... ) رواه البخاري1423 ومسلم
وما دين الإسلام إلا الحب في الله والبغض في الله , لأن القلب لا بد له من التعلق بمحبوب , ومن لم يكن اللّه وحده له محبوبه ومعبوده فلا بد أن يتعبد قلبه لغيره , وذلك هو الشرك المبين , فمن ثم كان الحب في اللّه هو الدين ، ألا ترى أن امرأة العزيز لما كانت مشركة كان منها ما كان مع كونها ذات زوج , ويوسف لما أخلص الحب في اللّه وللّه نجا من ذلك مع كونه شاباً عزباً مملوكاً قال اللّه تعالى { قل إن كنتم تحبون اللّه فاتبعوني يحببكم اللّه } آل عمران 31

*
( من أحب أن يجد طعم الإيمان فليحب المرء لا يحبه إلا لله ) ( حسن ) صحيح الجامع 5958
قال في الكشاف : الحب في الله والبغض في الله باب عظيم , وأصل من أصول الإيمان , ومن لازم الحب في الله حب أنبيائه وأصفيائه , ومن شرط محبتهم اقتفاء آثارهم وطاعة أمرهم

*
( من سره أن يجد حلاوة الإيمان فليحب المرء لا يحبه إلا لله ) رواه أحمد ( حسن ) صحيح الجامع 6288
فمن أفضل الأعمال أن يحب الرجل الرجل للإيمان والعرفان لا لحظ نفساني كإحسان , وأن يكرهه للكفر والعصيان لا لإيذائه له , والحاصل أن لا يكون معاملته مع الخلق إلا للّه , ومن البغض في اللّه بغض النفس الأمارة بالسوء وأعداء الدين , وبغضهما مخالفة أمرهما والمجاهدة مع النفس بحبسها في طاعة اللّه بما أمر ونهى , ومع أعدائه تعالى بالمصابرة معهم والمرابطة

*
( من أحب لله وأبغض لله وأعطى لله ومنع لله فقد استكمل الإيمان ) رواه أبو داود (صحيح الجامع 5965)

أي أحب لأجله تعالى ولوجهه عز وجل مخلصاً , لا لميل قلبه وهوى نفسه , وأبغض لله لا لإيذاء من أبغضه له بل لكفره أو عصيانه , قال ابن معاذ : وعلامة الحب في الله أن لا يزيد بالبر ولا ينقص بالجفاء

*
( زار رجل أخا له في قرية , فأرصد الله له ملكا على مدرجته , فقال : أين تريد ؟ قال : أخا لي في هذه القرية , فقال : هل له عليك من نعمة تربها ؟ قال : لا إلا أني أحبه في الله , قال : فإني رسول الله إليك أن الله أحبك كما أحببته ) رواه مسلم 2576
عن ابن عمر قال : فإنك لا تنال الولاية إلا بذلك ولا تجد طعم الإيمان حتى تكون كذلك

*
(إذا أحب أحدكم أخاه في الله فليعلمه ، فإنه أبقى في الألفة ، وأثبت في المودة ) (حسن ) صحيح الجامع280
أي أحبه في الله لا لغيره من إحسان أو غيره , (فليعلمه ) لأنه أبقى للألفة وأثبت للمودة وبه يتزايد الحب ويتضاعف وتجتمع الكلمة وينتظم الشمل بين المسلمين وتزول المفاسد والضغائن وهذا من محاسن الشريعة ، وجاء في حديث أن المقول له يقول له : أحبك الذي أحببتني من أجله

*
( إذا أحب أحدكم صاحبه فليأته في منزله فليخبره أنه يحبه لله ) رواه أحمد (صحيح الجامع 281)
لأنه إذا أخبره به فقد استمال قلبه واجتلب وده , فإنه إذا علم أنه يحبه قبل نصحه , ولم يرد عليه قوله في عيب فيه أخبره به ليتركه فتحصل البركة

*
( إذا أحب أحدكم أخاه فليعلمه , فإنه يجد له مثل الذي عنده ) السلسلة الصحيحة للألباني 1/ 947

*
( من أحب الأنصار أحبه الله ومن أبغض الأنصار أبغضه الله ) صحيح الجامع 5953

*
( لا يحب الأنصار إلا مؤمن , ولا يبغضهم إلا منافق , من أحبهم أحبه الله ومن أبغضهم أبغضه الله ) رواه الترمذي (صحيح الجامع 7629)

*
( والذي نفسي بيده لا يحب الأنصار رجل حتى يلقى الله , إلا لقي الله وهو يحبه , ولا يبغض الأنصار رجل حتى يلقى الله إلا لقي الله وهو يبغضه )
رواه أحمد ( حسن ) صحيح الجامع 1979
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام
♥™AhMeD SaM!R™♥

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالإثنين 19 أكتوبر 2009, 12:04 am

اللهم صلى على النبى
ربنا يباركلك يا رب
ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 1163983036
هيما3
جغرافى فعال
جغرافى فعال
هيما3

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 28 أكتوبر 2009, 9:07 pm

انا معاكي بس مش كلمة بتتقال لازم نشوف افعال
mohamed taha
جغرافى فعال
جغرافى فعال
mohamed taha

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 28 أكتوبر 2009, 10:21 pm

بجد موضوعك جميل ويستاهل التشجيع وانا معاكى فى اى طلب
نور الهداية
جغرافي خبير
جغرافي خبير
نور الهداية

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالسبت 31 أكتوبر 2009, 7:44 pm

ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Post-20203-1165030662
وانا كمان معاكوا اى طلب تقلوه انا معاكوا فيه
noda
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
noda

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالسبت 31 أكتوبر 2009, 10:37 pm

ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Herz بجدجزاكي اللة كل خير وجعل مسواكي اللة وبجوار النبي صلي اللة علية وسلم وانا ايضا معاكي بس يا ريت ما يكنش كلام من غير فعل
رينــاد
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل
رينــاد

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأحد 01 نوفمبر 2009, 9:36 am

هيا فين صاحبه الموضوع
عايزين نكمل الموضوع دا
وفعلا ياريت كلنا نطبق الكلام دا مش فعل بس
ahmed youns
المدير العام
المدير العام
ahmed youns

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأحد 01 نوفمبر 2009, 1:28 pm

وفي انتظار عودتك للموضوع
روح الحياة
جغرافى فعال
جغرافى فعال
روح الحياة

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 04 نوفمبر 2009, 3:18 pm

بجد أنا سعيدة أوى بالمواضيع الجميلة دى إهتمامنا بديننا وأتمنى إن الكل يشارك ويهتم بدينه ويساعد ع نشر دين الإسلام ع حق وميبخلش بأى معلومة مفيدة عن ديننا لأن دينا هو حياتنا
ROMIO&JULIET
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
ROMIO&JULIET

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالأربعاء 04 نوفمبر 2009, 7:58 pm

الله بجد دا شئ عظيم اوووووووووى
ويا رب يوفقنا كلنا ونكمل على كدا
ويكون جزائنا الجنه
واكيد مافيش حد يكره
اكيد انا معاكى لانى مسلم
جزاااااااااااااااااااااكـ الله خيرا
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالجمعة 06 نوفمبر 2009, 3:06 pm

انا فى الاول بقلكم كلكم جزاكم الله كل خير على ردودكم
وانا متاسفه جدا انى اتاخرت عليكوا
وبعدين انا بقول ماتيجوا نساعد بعض شويه
احنا شكلنا نمنا وانا نمت معاكوا طبعا عايزين نفوق نفسنا تانى
يلا نقول كفايه ذنوب ومعاصى ويلا نفوق
علشان نعرف نرجع صح لجيل الصحابه وميبقاش كلام خلاص
يلا كلنا لازم نفوق بعض مين هيبتدى؟
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالإثنين 23 نوفمبر 2009, 4:00 pm

خلاص انا هبتدى
انا هتكلم عن الرحمه

*ما هي الرحمة؟
الرحمة هي الرقة والعطف والمغفرة. والمسلم رحيم القلب، يغيث الملهوف، ويصنع المعروف، ويعاون المحتاجين، ويعطف على الفقراء والمحرومين، ويمسح دموع اليتامى؛ فيحسن إليهم، ويدخل السرور عليهم.

الرحمة
دخل رجل على رسول الله صلى الله عليه وسلم، فوجده يقَبِّلُ حفيده
الحسن بن علي -رضي الله عنهما-، فتعجب الرجل، وقال: والله يا رسول الله إن لي عشرة من الأبناء ما قبَّلتُ أحدًا منهم أبدًا، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من لا يرْحم لا يرْحم) [متفق عليه].
*يحكي لنا النبي صلى الله عليه وسلم قصة رجل غفر الله له؛ لأنه سقى كلبًا عطشان، فيقول صلى الله عليه وسلم: (بينما رجل يمشي بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئرًا فيها، فشرب، ثم خرج، فإذا كلب يلهث، يأكل الثرى من العطش، فقال الرجل لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي كان بلغ بي، فنزل البئر فملأ خُفَّهُ (حذاءه) بالماء، ثم أمسكه بفيه (بفمه)، فسقى الكلب، فشَكَرَ اللهُ له، فَغَفَر له).
فقال الصحابة: يا رسول الله، وإن لنا في البهائم لأجرًا؟
قال: (في كل ذات كبد رطبة أجر (يقصد أن في سقي كل كائن حي ثوابًا) [البخاري].

قال الرسول صلى الله عليه وسلم: (ارحم من في الأرض، يرحَمْك من في السماء) [الطبراني والحاكم]، وقال صلى الله عليه وسلم: (مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم؛ مثل الجسد؛ إذا اشتكى منه عضو، تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى) [مسلم].
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالإثنين 23 نوفمبر 2009, 4:02 pm

انتوا فين يا جماعه ........
مش قلنا عايزين نكمل الموضوع......
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام
♥™AhMeD SaM!R™♥

مُساهمةموضوع: رد: ما تيجوا نساعد بعض شويه   ما تيجوا نساعد بعض شويه - صفحة 2 Emptyالإثنين 23 نوفمبر 2009, 4:03 pm

جزاكى الله خيرا

ما تيجوا نساعد بعض شويه
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» اظن زهقنا من الامتحاناتعاوزين نفرح او نضحك شويه بقى ما تيجى نضحك شويه او شويتين او ربما 3
» يللا نساعد بعض فى الابحاث
» تعاااااااااااااااالوا نضحك شويه
» فكها شويه واضحك
» شويه نكت من عبووووووووووده ياريت تعجبكواااااااا