المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات


الجغرافيا للجميع
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 محاضرة السكان-2- كاملة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ana mesh malak
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: محاضرة السكان-2- كاملة   السبت 17 أكتوبر 2009, 3:37 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
للجغرافية منظورين 1-منظور نظري-2- منظور تطبيقي
الهدف من جغرافية السكان هو عمل المخططات السكانية
التخطيط السكاني وهو التوقعات السكانية وهو جزء من المخطط السكاني والمقصود بها توقع عدد السكان في المسقبل اعتمادا علي البدائل
---البديل الاول
اذا كان معد السكان شبة ثابت 96--2,2--2006--2,--2012
---البديل الثاني اذا كانمعدل الهجرة مرتفع لمنطقة الدراسة=2,4
----البديل الثالث اذا كان معد النمو منخفض=1,8
ونستفاد من ذلك في عمل خرائط لتغطيةاحتياجات السكان من تعليم وصحة
====================================================
ماهو المطلوب للوصول لنهاية المخطط السكاني
الطلوب
هو دراسة الوضع الراهنوهو جزئيتين
1- معرفة الحجم والنمو والتوزيع
2-الخائص الديمو جرافية
-------
اولا الخصائص الديمو جرافية
-1 الحالة التعليمية
2- درجة التزاحم
3-التركيب العمري للافراد
4- تركيب السكان
5- دراسة حجم الاسرة
-----------------
ثانيا الحجم والنمو والتوزيع
وذلك من خلال معرفة تطور حجم السكان لمنقة الدراسة خلال فترات التعاد
التوزيع- عبارة عن الكثافة العامة في حالة اعتبار منطقة الدراسة كتلة واحدة
وهناك نمط اخر للتقسيم
يقسم منطقة الدراسة الي
1- احياء
2- شياخات
المنظور التخطيطي ويقسم منطقة الدراسة الي مايسمي بالنطاقات التنموية وهي عبارة عن القطاعات المتجنسة
ويمكن تقسيم القطاعات المتجنسة الي قطاعات ثانوية
====دراسة سكان القطاعات التموية
يلزم لذلك
1- معرفة مساحة كل قطاع تنمي
2- استخدام برامج g i s
3-دراسة الحجم والنمو والتوزيع
4- استخدام المساحة في تقدير القطاعات
-----
مساحة حجم القطاع *جملة سكان المدينة=حجم السكان
عدد الوحدات السكنية*متوسط حجم الاسرة= حجم السكان
================================================
الوضع الراهن وهو المدخل الاقليمي لدراسة السكان وهو مايسمي يالتوزيعات
بالنسبة لاحجام الاقاليم
مثال (مدينة طنطا)
1- الاقليم العام=اقليم الدلتا
2-الاقليم العمراني= محافظة الغربية
3- الاقليم المباشر= مركز طنطا
-------------------------------
معرفة موقع الدراسة بالنسبة لمدن الاقليم
1- عمل حصر لمدن الاقليم
-2معرفة معدلات نموها بالنسبة لمدن الاقليم
=======================================
س1 ماهي مصادر المستخدمة لدراسة الوضع الراهن
1- مصادر اولية
2- مصادر ثانوية
المصادر الاولية
1-احصاءات حيوية وتتمثل في الماليد والوفيات وتودي الي معرفة افي الهجرة والنمو الصحي
2-تعداد السكان
-3- مسوح العينة- استكمال بيانات لم يتم استكمالها في التعداد السكاني
4- تقديرات اللسكان
=========================
تمت بحمد الله ==========================


عدل سابقا من قبل م / أحمد عيسى في الأحد 18 أكتوبر 2009, 12:51 am عدل 3 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   السبت 17 أكتوبر 2009, 3:51 pm

تسلم يا برنس
استمر وياريت اللى عندة اضافات يكتبها فى الردود وانا هعدلها علشان يكون المحاضرات كاملة هنا
ولتانى مرة تسلم يا جاااااااااااااامد على المجهود دة
ا 


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
medo shalaby
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   السبت 17 أكتوبر 2009, 7:19 pm

تسلم ايدك يا قيصر روما يا جامد اوى.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مونه
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 12:08 am

تسلم ايدك بجد على الموضوع ده وبشكرك قوى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ღwe7yatღ♥ღmღ♥ღ3eniekღ
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 12:30 am

شكرا على المجهود وياريت تستمر ولو اقدر اساعدكم مش هتاخر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the dark knight
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 12:43 am

مشكور يا باشا على المحاضره ونتمنى المزيد مع تحياتى احمد اسامه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 1:42 am

جزلك الله كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 1:47 am

ياريت اللى شايف المحاضرات ناقص فيها حاجة يبادر بالرد ويكتب اللى ناقص وانا هعدله ياريتكلنا نتعاون مع بعض فى موضوع المحاضرات دى


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohamed
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 18 أكتوبر 2009, 1:02 pm

تسلم ايدك يا مان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الحور العين
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الإثنين 19 أكتوبر 2009, 7:47 pm

تسم ايدك على المواضيع دى ونتظر المزيد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MeMo ELKHOLY
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الإثنين 19 أكتوبر 2009, 8:17 pm

تسلم ايدك يا عسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
fox
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الخميس 22 أكتوبر 2009, 11:31 pm

تسلم ايديك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الجمعة 23 أكتوبر 2009, 11:39 am

[b]
جزاك الله الجنه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MoHaMeD HuSseiN
المدير العام
المدير العام



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الجمعة 23 أكتوبر 2009, 3:12 pm





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

سأصبر حـتـىآ يعجز الصبر عن صبرىآ .. وأصبر حـتـىآ يحكم الله في أمرىآ

Razz رفـقـآ بـقـلـبىآ آيتهآ آلآقــدآآر فان قـلـبـىآ ضـعيـفآ لآ يتحمل آلآخـطـآر Razz  
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ღwe7yatღ♥ღnღ♥ღ3eniekღ
جغرافي خبير
جغرافي خبير



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   السبت 14 نوفمبر 2009, 11:32 pm

تشكر يا برنس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mo3taz nagib
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   الأحد 15 نوفمبر 2009, 4:19 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
caligula40
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: محاضرة السكان-2- كاملة   السبت 21 نوفمبر 2009, 3:59 am

تسلم بجد يا باشا وعلي رأي المثل بارك الله في ما رزق ومشكور مره تانيه علي مجهودك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
محاضرة السكان-2- كاملة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا :: ملتقى طلاب قسم جغرافيا :: الفرقة الثانية-
انتقل الى: