المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات


الجغرافيا للجميع
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 المحاضره الاولى فى ماده التاريخ

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:01 am

ياريت ياجماعه الى معاك المحاضره دى ينزلها
وجزاكم الله خيرا


تم دمج المحاضرة

Čǎṕṕũςςίήő كتب:
التاريخ
الاسلامي
*تاريخ الدوله الاسلاميه
*تاريخ المشرق ويشمل (مصر-المشرق باكمله)
*تاريخ المغرب وبلاد الاندلس
اولا:. تاريخ الدوله الاسلاميه ويشمل:.
يشتمل هذا التاريخ على ثلاث فترات اساسيه وهم:.
1-فترة عهد النبوه
2-عهد الخلفاء الراشدين
3-الدوله
الامويه
اولا:.فترة عهد النبوه(عام ا هجريا&عام9 هجريا)
وهي فترة سيدنا محمد(ص) وخصوصا منذ هجرة الرسول (ص) من
العاصمه (المدينه المنوره)والتي كانت تدعى يثرب قبل هجرة الرسول
**فترة
التأريخ**:.
بدأت منذ سنة 1
هجريا على يد عمر بن الخطاب (رضى الله عنه)وذلك عندما قامت توسعات ماليه
واقتصاديه كبيره جدا
*قضى
الرسول(ص)13 سنه وقضى منهم ثلاث سنوات جهرا فقال سبحانه وتعالى ((اصدع بما
تأمر))صدق الله العظيم
ثانيا:.عهد
الخلفاء الراشدين(عام9 هجريا & عام 40 هجريا)
1-أبو بكر الصديق (رضى الله عنه)بعدالرسول (ص) منذ(عام 9
هجريا &عام 11 هجريا)
2-عمر بن الخطاب منذ
(عام 11 هجريا & عام 23 هجريا)
3-عثمان بن
عفان منذ (عام 23 هجريا & عام 35 هجريا )
4-على
بن ابي طالب منذ (عام 35 هجريا & عام 40 هجريا)
عمر بن عبد العزيز:. يعتبر خامس الخلفاء الراشدين منذ (عام
98 هجريا & عام 101 هجريا)
*يرجع نسبه الى جده
عمر بن الخطاب (رضى الله عنه )
*عمل اصلاح شامل
لكل الولايات الاسلاميه
وكانت قديما الدول هي وحدة
الولا يات الاسلاميه ولذا تعرف الدوله على انها:.
الدوله:.هى مكان مستقر فيه الحكم ويرجع الحكم فيه الى
(الخليفه"الملك)
العاصمه
كانت قديما المدينه المنوره وعرفت بيثرب قبل هجرة الرسول (ص)
ثالثا:.الدوله الأمويه (عام 40 هجريا & عام 132 هجريا )
*كانت مقر الخلافه في ذلك الوقت العاصمه دمشق
*كان معروف للدوله الأمويه تعصبهم للعنصر العربي ولذلك فان
العنصر العربي كان له أهميه كبرى حيث أنه كان يمثل مادة الحكم
&&&ملحوظه&&&
*وضع الرسول (ص) دستور نبوي يضمن حتى
هؤلاء المهاجرين لاستقطابهم حياة العرب قبل الاسلام (الجاهليه)
*مجرد بعثة الرسول (ص) تخلص العالم من هذه الجاهليه
*ارسال نبى لا يعني الاصلاح بل في بعض الاحيان يزيد الأمر
سوءا
"""""هناك فرق بين النبي والرسول"""""""
النبي:.نبى فقط
بينما
الرسول:.نبى ورسول
***الفساد***ويتمثل
في امرين
:.
1-الشرك بالله
2-الفسادالخلقي
&&الشرك بالله&&
كلما ضل هؤلاء القومزادوا شركا بالله
عزوجل
كل الديانات
السماويه دعوتها واحده وهى (الدعوه الى وحدانية الله)
كما ان الأنبياء نزلوا بالدعوه
للوحدانيه وعدم الشرك بالله
&&الفساد
الخلقي&&
وكان يتمثل في انتشار جميع أنواع
الرذيله في المجتمع
""""""""""""""""احوال العرب وتنقسم الى ثلاث اقسام
وهم:."""""""""""""""
1-احوال العرب الأجتماعيه
2-احوال العرب الدينيه
3-احوال العرب السياسيه
أولا:. أحوال العرب الدينيه
وتشتمل على:.
أ-معتفدات ب- ديانات
أ-
المعتقدات
في الهند توجد (600) وأوجدوا المبررات لهذه المعتقدات
العرب مثل العرب الذين وجدوا أنهم على حق ووجدوا المبرر
لذلك وهناك البعض اعتبروا أن بها قوه كبيره تصلخ الالهه
من اكثر الامور التي كان يواجهها الانبياء هم أهل الوثنيه
والمعتقدات تشتمل على :.
*الوثنيه
*الصابئه
*عبادة الطبيعه
*الوثنيه*
(الانصاب &الاصنام)والانصاب هي
عباره عن حجر مربع الشكل عبدوها ظنا منهم ان بها قوه خفيه وكانت متواجده
على هيئة شكل نبات او حيوان او غيره
*الصابئه*
وهم عبدة النجوم والكواكب ونتيجة
معرفتهم للفلك برعوا في رحلات التجاره (رحلتي الشتاء والصيف)
*عبادة الطبيعه*
مثل عبادة الاشجار&الرياح وغيرها
&اول من اتى بها هو عمرو بن لحى وهو من العرب الذين
ذهبوا الى الشام متاجرا فوجد اهلها يعبدون الحجاره فقال له ما هذا فقالو له
"هذه الهتنا نستمطرها ونستنصرها
&الحج يكون
بعد موسم التجاره ويكون الحج في الاشهر الحرم:.وهي الاشهر التي حرم اله
فيها القتال
&كل قبيله لها صنم معين وتنقل
الهها معها اينما ذهبت
&تعددت المعتقدات داخل
شبه الجزيره العربيه وهناك بعض المعتقدات عرفت من الشعوب المجاوره وبعض
المعتقدات الاخرى اتبعوها
ب- الديانات
1-اليهوديه 2- المسيحيه 3-الحنيفيه
1-اليهوديه:.انتشر وجودها في مكانيين في شبه الجزيره العربيه وقد
حارب الملك اليهودي من اجل هذه الديانه

2-المسيحيه(النصرانيه):.
وعرفت هكذا عندما عادت العذراء الى الناصره خوفا على
السيد المسيح نبى الله (عيسى) عليه السلام
وسمى بالمسيح لانه كان يبرىء
الاكمه والابرص وتسمى هذه الديانه ايضا بالنصرانيه نسبة الى مدينة الباصره
3- الحنيفيه:.الديانه
الحق وهى ديانة سيدنا ابراهيم ابو الانبياء
*يعتبر النبي (ص) من نسل اسماعيل (عليه السلام)
*باقي الانبياء من نسل اسحاق (عليه السلام)
&&&&ملحوظه&&&&
الرسول (ص) دان بالحنيفيه وعندما تعبد في غار حيراء كان
على الديانه السمحاء
ثانيا:.الاحوال
السياسيه
وتتمثل في ثلاث نقاط رئيسيه وهم:.
*شيخ القبيله *الشاعر *ايام العرب
&كانت القبيله هي وحدة نظام الحكم داخل شبه الجزيره
العربيه ويتركز السكان في شبه الجزيره العربيه على اساس:.
1-وفرة الابار والعيون والاماكن حيث تكثر الامطار وتركز
العشب والكلأ
2-الحياه الدينيه
3-المناطق الواقعه على طرق التجاره الرئيسيه
واستقر العرب في المناطق التي لا تؤدي الى هلاكهم
هناك فرق بين الباديه والصحراء
الباديه:.مكان يوجد فيه حرفة الرعي
الصحراء:.منطقه جافه وتؤدي الى هلاك الانسان اذا لم يكن
هناك مياه الابار والعيون
*شيخ
القبيله*
&صفات شيخ القبيله&
*كبير السن
*الحكمه والصبر
*الكرم والشجاعه
*حليم ويقوم بنجدة
الملهوف
&حقوق شيخ القبيله&
*الحق في توزيع الغنائم:.
"لك
المرباع منها والصفايا والحكم والنشطه والفضول"
--المرباع:.بمعنى
له الحق في ربع الغنيمه
--الصفايا:.ما يصطفى لنفه
من اي شئ يبتغيه
--الحكم:.هو صاحب القرار الاول
والاخير
--النشطه:.ما يحكم به شيخ القبيله للفرسان
قبل الذهاب للحرب
--الفضول:.فضائل او ما تبقى من
الغنائم
*له الرأى الاول والأخير في فض المنازعات
الداخليه
*له القرار في الحرب بين القبيله
وجيرانها
&&&ملحوظه&&&
$اذا تعرضت القبيله للقحط او الجفاف فان شيخ القبيله له الحق
في التصرف بحكمه
$افراد القبائل دائمي السخط
$الخيمه التي يسكن فيها شيخ القبيله حمراء اللون ويربط
بجوارها بعض الكلاب
*الشاعر*
&هو احد الاركان الاساسيه في القبيله
&الاساس الرابع عند القبيله
&المعبر
عن مكانة قبيلته (لسان حال العرب)
وكان عمله قائم
على "الافتخار بالنساب-مفاخر قبيلته-يظهر مساوئ ومثالب القبائل الاخرى"
&يتنقل مع القبيله أثناء القتال
وذلك لكي يقوم بالقاء الشعر الحماسي في ميدان المعركه
*أيام العرب*
عباره عن حروب العرب وكانت الحروب ركن رئيسي قديما
أبن الأثير:.صاحب كتاب "الكامل في التاريخ"وأحد أعمدة
التاريخ وخصص 150 صفحه من كتابه يذكر فيها أشهر أيام العرب فقط وهناك أيضا
ما يسمى بالمؤر.



مشكوووووووووووورة عالمجهود الفوق رائع

وكل من كتب المحاضرة دى له جزيل الشكر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOLAZMEN 2013
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:20 am

رفاعى الكتوره بتقولكم

هتظبطكواااااااااااااااا

حضور وانصراف

وطابور فطار الساعه 6 الصبح


قدام القسم

وهتقفوا بالفانلات بس يا ريس


هو المشكله فى الواد اللى كان مشغل الموبيل وعمال يعلق على كلمها

انا لو اعرفه

معلش بقى



ربنا يسترها عليكوا يا ريس


متقلقيش يا رفاعى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:24 am

الله يخليك ياعبوده
بس الواحد لازم يلتزم
شكلها محترمه
واحسن من الى قبالها
بس هو احنا عهنجيب معنا فطار ولا ايه
ولا هى هتعزمنه
وشكرا على الراد يابرنس الليالى
منور والله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOLAZMEN 2013
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:38 am





يلا مش حارمك من حاجه يا ريس


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:39 am

طيب مشكوووووووووووووووور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOLAZMEN 2013
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:46 am

احنا الاسااااااااااااااااااس وبنعلم كل الناس


اصلى


الاصلى بيعمر يا رفاعى

التلقيد بيدمر


الحق اتشقلب على السرير انا بقى


تصبح يا برنس


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 2:49 am

تصبح على خير ياريس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهداية
جغرافي خبير
جغرافي خبير



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 9:40 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 11:10 am

شكرا على المرور ومنوراها والله
ومرسى ليكم انتم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شاب رايق
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 4:09 pm

ربنا يسترها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 4:37 pm

ربنا معانا منور التوبك والله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sandy
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 5:49 pm

علي فكره دي دكتوره محترمه جدا
بس للاسف بتوع جغرافيا مبيعرفوش يميزو في المعامله بين الدكاتره
ربنا يسترها معانا
وعلي فكره انا معايا المحاضره
بس مش ناويه اديها لحد
عشان بجد زعلت من اللي اتعمل
ربنا يسامحهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 6:01 pm

ليه كده
طيب ينزليه على المنتدى ساندى
انا عارف ان هيه احسن من غيرها
فى المعامله بس اكيد احنا مش لنل زنب فى الى حصل
بس اكيد الى عمل كده مش هيخد المحاضره دى
وربنا يسامحهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Captain_H
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 6:45 pm

الدكتور كانت فى الاول كويسه جدا ومحترمه وبتشرح بس للاسف البرتقاله الضارة لو اتحطت فى شنطه برتقال كويس اكيد البرتقال الكويس هينضر
ربنا معانا باذن الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOLAZMEN 2013
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 7:18 pm

شوفتينى وانا ميت

















ماشى يا ابراهيم

تحولى الكارت النهارده

مش هسيبك

يا غالى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهداية
جغرافي خبير
جغرافي خبير



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 8:16 pm


تاريخ الدولة العربيه


يتمثل تاريخ الدولة العربيه فى ثلاث فترات وهيا كما يلى:-

اولا - فترة النبوة:-

وهى فترة الرسول (صلى الله عليه وسلم) وتبدأ هذه الفترة من سنة (1) هجريه الى سنة (9 ) هجريه.

ثانيا - فترة الخلفاء الراشدين:-

تبدأ هذه الفترة من سنة (9) هجريه الى سنة (40) هجريه
تولى سيدنا ابو بكر من سنة (9) هجريه الى سنة (11) هجريه
تولى سيدنا عمر من سنة (11) هجريه الى سنة (23) هجريه
تولى سيدنا عثمان من سنة (13) هجريه الى سنة (35) هجريه
تولى سيدنا على من سنة (35) هجريه الى سنة (40) هجريه.

- كانت العاصمه فى هاتين الفترتين هى (المدينه المنورة) وكانت تعرف قبل الهجرة باسم (يثرب).

ثالثا – فترة الدولة الاموية:-

بدأت هذه الفترة من سنة (40) هجريه الى سنة (132) هجريه.
كانت العاصمه فى هذه الفترة هى (دمشق).

*حياة العرب فى الجاهلية (قبل الاسلام):-
- ملامح حياة العرب فى الجاهلية وتتمثل فى :-
1- الناحية الاجتماعيه.
2- الناحية الدينية.
3- الناحية السياسية.

اولا الناحية الدينية:-
وتشتمل على :-
اولا المعتقدات:-
توجد الكثير من المعتقدات التى اتى بها البشر واعتبروا ان بها قوة تستحق ان يعبدونها من اجل هذه القوة واشهر هذه المعتقدات:-

1- الوثنية:
وهى عبادة الاصنام والانصاب وكانت عبارة عن تماثيل تصنع من الحجارة .
2- الصابئة:
وهى عبادة النجوم والكواكب.
3- الطبيعة:
وهى عبادة الاشجار والشمس والقمر.
* اول من اتى بهذه المعتقدات الى شبه الجزيرة العربيه هو (عمرو بن لحى)

ثانيا الديانات:-
1- المسيحية:
وهى الديانه التى نزل بها المسيح عليه السلام وسمى بالمسيح لانه كان يبرىء الاكمه والابرص وتسمى هذه الديانه ايضا بالنصرانيه نسبة الى مدينة الناصرة.
2- اليهوديه:
انتشرت هذه الديانه فى اليمن.
3- الحنيفيه:
وهى ديانة سيدنا ابراهيم عليه السلام وهى دين التوحيد.

ثانيا الناحية السياسية:-
وتشتمل على:
اولا شيخ القبيلة:
كانت القبيلة هى وحدة نظام الحكم داخل شبه الجزيرة العربيه .
*وكانت تستقر هذه القبائل فى اماكنها على:
1- وفرة الابار والعيون والامطار.
2- الحياة الدينية.
3- المانطق الواقعه على طرق التجارة الرئيسية.
*صفات شيخ القبيلة:
1- كبير السن.
2- حليم وحكيم.
3- يتصف بالصبر والكرم.
4- الشجاعه.
*حقوق شيخ القبيلة:
1- له الراى الول والخير فى فض النزاعات الداخليه والخارجيه.
2- له الامر النافذ فى قرار الحرب بين القبيلة والقبائل الاخرى.
3- له الحق فى توزيع الغنائم.

ثانيا الشاعر:
يعتبر الشاعر من الاركان الاساسيه فى القبيلة.
وهو حال لسان القبيلة وهو الذى يعبر عن مكانة القبيلة والافتخار بها ويظهر مساوىء القبائل الاخرى وينتقل مع القبيلة اثناء الحروب لحث الجيش على القتال.

دى المحاضرة والى عنده اضافه يضيفها
انا مكنتش هنزلها بس عشان الناس الى
مكنش ليها ذنب لقيت انه حرام عليا انى
اكون ارفه حاجه ومنفعش بيها غيرى
وبتمنى الى اتعمل فى المحاضرة ده
ميتكررش تانى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MoHaMeD HuSseiN
المدير العام
المدير العام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 9:25 pm

جزيت خيرا




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

سأصبر حـتـىآ يعجز الصبر عن صبرىآ .. وأصبر حـتـىآ يحكم الله في أمرىآ

Razz رفـقـآ بـقـلـبىآ آيتهآ آلآقــدآآر فان قـلـبـىآ ضـعيـفآ لآ يتحمل آلآخـطـآر Razz  
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
๔є๔ค
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 10:44 pm

التاريخ الاسلامي
*تاريخ الدوله الاسلاميه
*تاريخ المشرق ويشمل (مصر-المشرق باكمله)
*تاريخ المغرب وبلاد الاندلس
اولا:. تاريخ الدوله الاسلاميه ويشمل:.
يشتمل هذا التاريخ على ثلاث فترات اساسيه وهم:.
1-فترة عهد النبوه
2-عهد الخلفاء الراشدين
3-الدوله الامويه
اولا:.فترة عهد النبوه(عام ا هجريا&عام9 هجريا)
وهي فترة سيدنا محمد(ص) وخصوصا منذ هجرة الرسول (ص) من العاصمه (المدينه المنوره)والتي كانت تدعى يثرب قبل هجرة الرسول
**فترة التأريخ**:.بدأت منذ سنة 1 هجريا على يد عمر بن الخطاب (رضى الله عنه)وذلك عندما قامت توسعات ماليه واقتصاديه كبيره جدا
*قضى الرسول(ص)13 سنه وقضى منهم ثلاث سنوات جهرا فقال سبحانه وتعالى ((اصدع بما تأمر))صدق الله العظيم
ثانيا:.عهد الخلفاء الراشدين(عام9 هجريا & عام 40 هجريا)
1-أبو بكر الصديق (رضى الله عنه)بعدالرسول (ص) منذ(عام 9 هجريا &عام 11 هجريا)
2-عمر بن الخطاب منذ (عام 11 هجريا & عام 23 هجريا)
3-عثمان بن عفان منذ (عام 23 هجريا & عام 35 هجريا )
4-على بن ابي طالب منذ (عام 35 هجريا & عام 40 هجريا)
عمر بن عبد العزيز:. يعتبر خامس الخلفاء الراشدين منذ (عام 98 هجريا & عام 101 هجريا)
*يرجع نسبه الى جده عمر بن الخطاب (رضى الله عنه )
*عمل اصلاح شامل لكل الولايات الاسلاميه
وكانت قديما الدول هي وحدة الولا يات الاسلاميه ولذا تعرف الدوله على انها:.
الدوله:.هى مكان مستقر فيه الحكم ويرجع الحكم فيه الى (الخليفه"الملك)
العاصمه كانت قديما المدينه المنوره وعرفت بيثرب قبل هجرة الرسول (ص)
ثالثا:.الدوله الأمويه (عام 40 هجريا & عام 132 هجريا )
*كانت مقر الخلافه في ذلك الوقت العاصمه دمشق
*كان معروف للدوله الأمويه تعصبهم للعنصر العربي ولذلك فان العنصر العربي كان له أهميه كبرى حيث أنه كان يمثل مادة الحكم
&&&ملحوظه&&&
*وضع الرسول (ص) دستور نبوي يضمن حتى هؤلاء المهاجرين لاستقطابهم حياة العرب قبل الاسلام (الجاهليه)
*مجرد بعثة الرسول (ص) تخلص العالم من هذه الجاهليه
*ارسال نبى لا يعني الاصلاح بل في بعض الاحيان يزيد الأمر سوءا
"""""هناك فرق بين النبي والرسول"""""""
النبي:.نبى فقط
بينما
الرسول:.نبى ورسول
***الفساد***ويتمثل في امرين:.
1-الشرك بالله
2-الفسادالخلقي
&&الشرك بالله&&
كلما ضل هؤلاء القومزادوا شركا بالله عزوجل
كل الديانات السماويه دعوتها واحده وهى (الدعوه الى وحدانية الله)
كما ان الأنبياء نزلوا بالدعوه للوحدانيه وعدم الشرك بالله
&&الفساد الخلقي&&
وكان يتمثل في انتشار جميع أنواع الرذيله في المجتمع
""""""""""""""""احوال العرب وتنقسم الى ثلاث اقسام وهم:."""""""""""""""
1-احوال العرب الأجتماعيه
2-احوال العرب الدينيه
3-احوال العرب السياسيه
أولا:. أحوال العرب الدينيه
وتشتمل على:.
أ-معتفدات ب- ديانات
أ- المعتقدات
في الهند توجد (600) وأوجدوا المبررات لهذه المعتقدات
العرب مثل العرب الذين وجدوا أنهم على حق ووجدوا المبرر لذلك وهناك البعض اعتبروا أن بها قوه كبيره تصلخ الالهه
من اكثر الامور التي كان يواجهها الانبياء هم أهل الوثنيه
والمعتقدات تشتمل على :.
*الوثنيه
*الصابئه
*عبادة الطبيعه
*الوثنيه*
(الانصاب &الاصنام)والانصاب هي عباره عن حجر مربع الشكل عبدوها ظنا منهم ان بها قوه خفيه وكانت متواجده على هيئة شكل نبات او حيوان او غيره
*الصابئه*
وهم عبدة النجوم والكواكب ونتيجة معرفتهم للفلك برعوا في رحلات التجاره (رحلتي الشتاء والصيف)
*عبادة الطبيعه*
مثل عبادة الاشجار&الرياح وغيرها
&اول من اتى بها هو عمرو بن لحى وهو من العرب الذين ذهبوا الى الشام متاجرا فوجد اهلها يعبدون الحجاره فقال له ما هذا فقالو له "هذه الهتنا نستمطرها ونستنصرها
&الحج يكون بعد موسم التجاره ويكون الحج في الاشهر الحرم:.وهي الاشهر التي حرم اله فيها القتال
&كل قبيله لها صنم معين وتنقل الهها معها اينما ذهبت
&تعددت المعتقدات داخل شبه الجزيره العربيه وهناك بعض المعتقدات عرفت من الشعوب المجاوره وبعض المعتقدات الاخرى اتبعوها
ب- الديانات
1-اليهوديه 2- المسيحيه 3-الحنيفيه
1-اليهوديه:.انتشر وجودها في مكانيين في شبه الجزيره العربيه وقد حارب الملك اليهودي من اجل هذه الديانه

2-المسيحيه(النصرانيه):.
وعرفت هكذا عندما عادت العذراء الى الناصره خوفا على السيد المسيح نبى الله (عيسى) عليه السلام وسمى بالمسيح لانه كان يبرىء الاكمه والابرص وتسمى هذه الديانه ايضا بالنصرانيه نسبة الى مدينة الباصره
3- الحنيفيه:.الديانه الحق وهى ديانة سيدنا ابراهيم ابو الانبياء
*يعتبر النبي (ص) من نسل اسماعيل (عليه السلام)
*باقي الانبياء من نسل اسحاق (عليه السلام)
&&&&ملحوظه&&&&
الرسول (ص) دان بالحنيفيه وعندما تعبد في غار حيراء كان على الديانه السمحاء
ثانيا:.الاحوال السياسيه
وتتمثل في ثلاث نقاط رئيسيه وهم:.
*شيخ القبيله *الشاعر *ايام العرب
&كانت القبيله هي وحدة نظام الحكم داخل شبه الجزيره العربيه ويتركز السكان في شبه الجزيره العربيه على اساس:.
1-وفرة الابار والعيون والاماكن حيث تكثر الامطار وتركز العشب والكلأ
2-الحياه الدينيه
3-المناطق الواقعه على طرق التجاره الرئيسيه
واستقر العرب في المناطق التي لا تؤدي الى هلاكهم
هناك فرق بين الباديه والصحراء
الباديه:.مكان يوجد فيه حرفة الرعي
الصحراء:.منطقه جافه وتؤدي الى هلاك الانسان اذا لم يكن هناك مياه الابار والعيون
*شيخ القبيله*
&صفات شيخ القبيله&
*كبير السن
*الحكمه والصبر
*الكرم والشجاعه
*حليم ويقوم بنجدة الملهوف
&حقوق شيخ القبيله&
*الحق في توزيع الغنائم:.
"لك المرباع منها والصفايا والحكم والنشطه والفضول"
--المرباع:.بمعنى له الحق في ربع الغنيمه
--الصفايا:.ما يصطفى لنفه من اي شئ يبتغيه
--الحكم:.هو صاحب القرار الاول والاخير
--النشطه:.ما يحكم به شيخ القبيله للفرسان قبل الذهاب للحرب
--الفضول:.فضائل او ما تبقى من الغنائم
*له الرأى الاول والأخير في فض المنازعات الداخليه
*له القرار في الحرب بين القبيله وجيرانها
&&&ملحوظه&&&
$اذا تعرضت القبيله للقحط او الجفاف فان شيخ القبيله له الحق في التصرف بحكمه
$افراد القبائل دائمي السخط
$الخيمه التي يسكن فيها شيخ القبيله حمراء اللون ويربط بجوارها بعض الكلاب
*الشاعر*
&هو احد الاركان الاساسيه في القبيله
&الاساس الرابع عند القبيله
&المعبر عن مكانة قبيلته (لسان حال العرب)
وكان عمله قائم على "الافتخار بالنساب-مفاخر قبيلته-يظهر مساوئ ومثالب القبائل الاخرى"
&يتنقل مع القبيله أثناء القتال
وذلك لكي يقوم بالقاء الشعر الحماسي في ميدان المعركه
*أيام العرب*
عباره عن حروب العرب وكانت الحروب ركن رئيسي قديما
أبن الأثير:.صاحب كتاب "الكامل في التاريخ"وأحد أعمدة التاريخ وخصص 150 صفحه من كتابه يذكر فيها أشهر أيام العرب فقط وهناك أيضا ما يسمى بالمؤر.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
๔є๔ค
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 10:46 pm

يا ريت اي حد عنده اضافه او اي حاجه ناقصه يقول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهداية
جغرافي خبير
جغرافي خبير



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 10:48 pm

تسلمى على الاضافه ياقمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 11:22 pm

ميرسى اوى للنزل المحاضرة

وبجد انا بشكركم

وانا كان معايا المحاضرة

واسف انى منزلتهاش فى سعتها بجد

بس انا قولت ان التاريخ عادى الكل بيزكروا من الكتاب

ومن هنا ورايح هنزلها


وبالنسبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة
اقتباس :
علي فكره دي دكتوره محترمه جدا
بس للاسف بتوع جغرافيا مبيعرفوش يميزو في المعامله بين
الدكاتره

ربنا يسترها معانا
وعلي فكره انا معايا المحاضره
بس مش ناويه اديها لحد
عشان
بجد زعلت من اللي اتعمل

ربنا يسامحهم

اولا الدكتورة عالراس ومحترمة وكل حاجة

بس هنا فى المنتدى اللى بيعمل حاجة بيعملها من سكات

وملوش لزمة التعليق ده

هتنزلى المحاضرة نزليها

مش هتنزليها خلاص

ولتانى مرة ملوش لزمة الكلام ده وبالذات هنا فى المنتدى

ومحدش يزعل منى يا جماعة

اى حد هيكتب رد تانى فيه اوفر اوى انا هشيله

وعلى فكرة اللى عملوا كدة مش معانا فى المنتدى واحنا ملناش ذنب

واسف انى طولت بس علشان محدش يزعل لما يلاقى رده اتشال

قصره اللى هينزل محاضرات ينزلها من غير تعليقات

وله جزيل الشكر

مش هتنزلوا يبقا متردوش عالتوبيك وسيبوا غيركوا ينزلوها وده خير وكله عند ربنا




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOLAZMEN 2013
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الأحد 07 مارس 2010, 11:31 pm

اصلى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed youns
المدير العام
المدير العام



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الإثنين 08 مارس 2010, 12:49 am

الف كلمة شكر يا جماعة اللى كتب المحاضرة
ملك وكابتشينو

مجهود تحسدوا عليه

جزاكم الله خيرا




جغرافيا طنطا ® (^o^) للتميز عنوان


وبكم سنكون نحن العنوان




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
memo_elrefaey
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الإثنين 08 مارس 2010, 2:12 am

[img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
بجد انا بشكر ملك وكابتشينو على المحاضره دى
ولهم جزيل الشكر وربنا معانا
وعندك حق ياشيتوس على الكلام ده فعلا مالوش

اصلى اصلى
elgeneral elrefaey
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهداية
جغرافي خبير
جغرافي خبير



مُساهمةموضوع: رد: المحاضره الاولى فى ماده التاريخ   الإثنين 08 مارس 2010, 8:25 pm

العفو والشكر لله
انا معملتش حاجه
ده واجبى واحنا
هنا اخوات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
المحاضره الاولى فى ماده التاريخ
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا :: ملتقى طلاب قسم جغرافيا :: الفرقة الثانية-
انتقل الى: