المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات


الجغرافيا للجميع
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eslam mamdouh
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الأربعاء 12 مايو 2010, 4:44 pm

[B]
مشروع مترو دبى المعلق ....دراسه مساحيه عمليه

[/B

]زملائى الافاضل ...تحيه طيبه وبعد....اقدم لحضراتكم دراسه مساحيه عمليه عن الاعمال المساحيه فى مشروع مترو دبى الذى يعد من اكبر المشروعات فى الشرق الاوسط , ومن اعلاها فى المستوى التقنى والتكنولوجى .


تقديم عام عن مشروع مترو دبى :


مترو دبي شبكة مترو آلي (driverless) تحت الإنشاء في مدينة دبي ثاني أكبر مدن الإمارات، يهدف المشروع إلى تخفيف حدة الازدحام المروري، وتخفيض الوقت المستغرق أثناء التنقل بالمواصلات. سيشكل بنائه نموذجاً جديداً متميزاً في فن العمارة. يهدف إلى التخفيف من التلوث الناتج عن وسائل المواصلات الاعتيادية، قيمته 15.5 مليار درهم. سيشكل حلقة ربط رئيسية تربطها مع مطار دبي الدولي.( الموسوعه الحره ويكيبيديا)


يرجع تاريخ المشروع الى عام 1997 م , بعد التاكد من ان شبكه المواصلات فى الاماره لن تستطيع تحملب الضغط الناتج عن حركه العماله الكبيره والحركه الصناعيه والتى لابد من استيعابها بانشاء مشروع مواصلات ضخم لحل تلك الازمه

يتكون المشروع من مرحلتين اساسيتين وهما المرحله الاولى الخط الاحمر والذى سيتم تسلميه فى شهر سيبتمبر 2009 , واما المرحله الثانيه فهى الخط الاخضر , والذى سيتم تسليمه فى مارس2010م طبقا للتخطيط الزمنى للمشروع
ولقد تشرفت بالعمل المساحى فى مشروع مترو دبى فى الخط الاخضر..



يشرف على المشروع عده شركات عالميه وهى


1- شركه ميتسوبيشى للصناعات الثقيله .
2- شركه اوباياشى اليابانيه .
3- شركه كاجيما اليابانيه .
4- شركه يابى ماركيزى التركيبه


الاجهزه المساحيه المستخدمه فى المشروع:



1- اجهزه المسح الفراغى:

وهى اجهزه تستخدم تقنيات التصوير الارضى فى رفع المناطق بسرعه وسهوله رغم ان تلك الاجهزه مكلفه للغايه, تقوم فكره تلك الاجهزه على حساب المسافه الفاصله بين الجهاز , وكل نقطه من النقاط التى يتم التقاط صوره لها , ومن خلال المسافه والبعد البؤرى لاله التصوير المستخدمه , يتم تحديد البعد الحقيقى بين الجهاز وكل ظاهره من تلك الظاهرات الموجوده , ثم يقوم الجهاز بتحويل كل نقظه من النقاط الموجوده فى الصوره الملتقطه الى احداثيات رقميه من النقطه التى يتم ادخالها كنقطه اصل مرجعيه للجهاز فى اجراء عمليه الرفع , ( تختلف قدره الاجهزه على رفع وحفظ النقاط حتى تصل تلك القدره فى بعض الاجهزه الى ما يقارب رفع 50000 نقطه فى الثانيه الواحده ) , ومن اشهر الاجهزه فى المسح الفراغى اجهزه توبكون واجهزه تريمبل .



2- اجهزه تحديد المواقع العالميه :
وتستخدم محطات تحديد المواقع والمحطات الزكيه ( التى تتكون من اجهزه محطه الارصاد المتكامله واجهزه تحديد المواقع ) والتى يمكن تحريكها عن بعد , وتستخدم تلك الاجهزه فى وضع نقط الثوابت الاساسيه فى المشروع وانشاء الخط المرجعى الاساسى الذى يمتد بطول المشروع والذى من خلاله يتم وضع نقط الثوابت لزياده دقه العمل وايجاد احداثيات النقط المرجعيه , واجراء عمليه الربط بين النقط الاساسيه ).




3- اجهزه محطه الارصاد المتكامله والملحقات المتعلقه بها :


تستخدم بشكل اساسى فى اجراء عمليات الرفع والتوقيع واسقاط النقط وتحديد مواقع مراكز ( البيارات ) كما سياتى ذكر ذلك بالتفصيل ).




4-جهاز الميزان :

ميزان دقيق من نوع توبكون لايجاد المناسيب لشكل طولى على امتداد المشروع واجراء تحديد اولى لعمليات التسويه على اساس الانحدار المطلوب لخط سير المترو فى المناطق المختلفه .

بالاضافه الى المتر الشريط لقياس الابعاد على مسافات بسيطه , واجهزه اللاسلكى للاتصال بين مجموعه العمل ..




العمل المساحى فى مشروع مترو دبى:



1-باستخدام محطات تحديد المواقع العالمى واجهزه المسح الفراغى تم انشاء نقط ثوابت مرجعيه بطول المشروع
على مسافات متقاربه . X, y, z معلوم احداثياتها بدقه متناهيه


وذلك من خلال اجراء عمليه نقل دقيق للنقط المعلومه الاحداثيات فى شبكه المثلثات الجيوديسيه الاقرب للمشروع باستخدام محطات تحديد المواقع العالمى , بوضع الجهاز المرجعى على النقطه المعلومه المنسوب فى الشبكه الجيوديسيه ووضع جهاز استقبال اخر على النقطه المجهوله المراد تحديد احداثياتها بدقه , ويتم ذلك لفتره زميه طويله ومرات متعدده للحصول على اعلى دقه ممكنه لاحداثيات النقط المرجعيه للمشروع .

وبعد ذلك تم الربط بين المسافات الفاصله بين النقط المكونه لنقط الثوابت بهدف تحويل تلك النقط لخط مرجعى بطول المشروع للربط بين جميع اجزائه ...بحيث يكون نظام الاحداثيات المستخدم فى جميع اجزاء المشروع موحد وتكون الاحداثيات منسوبه الى نقط مرجعيه دقيقه وثابته .



2-باستخدام محطه الارصاد المتكامله تم اخذ نقط اخرى من نقط الثوابت الاساسيه لكى يتم بذلك عمل شبكه مثلثيه داخليه للمشروع للربط بين النقط المكونه له بكل دقه بحيث يكون كل نقطه من النقط المستخدمه فى المشروع مربوطه مع نقطتيين من نقط الثوابت المنقوله من الشبكه الجيوديسيه ومربوطه مع كل نقطه من النقط المكونه للمشروع بكل دقه , ويصبح الشكل بذلك اقرب ما يكون لشبكه مثلثات موجوده لزياده الدقه للنقط المستخدمه فى المشروع لربط اجزاء المشروع مع بعضه بشكل عالى الدقه .



3- تم رفع المنقطه التى سيتم انشاء المترو المعلق بها باستخدام محطه الارصاد المتكامله وملحقاتها مثل المجموعه الثابته ( الترابراخ ) والعاكس والعاكس الصغير , وفى الغالب يتسخدم العاكس الثابت لوضعه على النقط من خلال وضع جهاز محطه الارصاد المتكامله على النقط الثوابت الاساسيه وتكون النقطه المرجعيه نقطه ملعومه الاحداثيات بدقه ووضع عاكس المجموعه الثابته على اى نقطه من تلك النقط لبدأ عمليه الرفع وتقليل مقدار الخطا لاكبر قدر ممكن .


4- بعد اراء عمليه الرفع تم تسجيل بعض البيانات الاساسيه فى جدول للربط بين البيانات والبيانات الاخرى فى باقى اجزاء المشروع , وتم ارسال البيانات المرفوعه على شكل لوحه هندسيه بعد اجراء الاعمال المكتبيه عليها الى الجهه الاستشاريه لتحديد مواقع نقط البيارات الاساسيه .



البيارات هى محور الارتكاز الذى يوضع عليه الجزء الرئيسى من الفورم الاساسيه الذى يسير عليها المترو , ويتم وضعها من خلال محطه الارصاد المتكامله باكسات وحداثيات معينه على البيارات , وتحتوى تلك الفرمات التى يتم تركيبها على البيارات على قطبين للتيار الكهربى لحركه المترو , يتم تركيبهم باتجاه ومنسوب معين , لان حركه المترو يكون بدون سائق , بالاعتماد الكلى على حركه التيار الكهربى على القطبيين



5- يتم توقيع مراكز البيارات الاساسيه من خلال محطه الارصاد المتكامله والمينى بيرزم او العاكس العادى , كمركز للاكسات ومنا يتم عمل شكل دائرى بنصف قطر معين منه الى باقى الاجزاء ( متر تقريبا ) , ويتم تحويطها بالشبكات والاقفاص الحديديه , من كل الاجزاء , وبعدها يتم عمل صبات خرسانيه لتدعيم تلك الاجزاء , وتثبيتها وجعلها اقوى وزات قوه تحمل لاوزان اعلى لتتحمل حركه السير عليها.





6- يتم بعد ذلك تحديد احداثيات مكان وضع الجزء الداعم على البياره فى مركزها بالضبط لضمان التوازن باحداثيات دقيقه من خلال محطه الارصاد المتكامله , وذلك بعد التاكد من مقدار قوه التحمل للبياره , ويلاحظ ان قوه تحمل البيارات عند محطات المترو الاساسيه يجب ان تكون اعلى من اى جزء اخرى ( اماكن ركوب الركاب الضغط يكون عليها اعلى )








اتمنى ان يكون الموضوع على قدر مناسب من الافاده للجميع.....وشكرا لحضراتكم على المتابعه

وفى انتظار المشاركات والاستفسارات


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الأربعاء 12 مايو 2010, 4:51 pm

بسم الله ما شاء الله

تسلم هالايد اللى كتبت هالموضوع الاكثر من رائع


جزاك الله كل خير يا بشمهندس اسلام


تقبل مرورى المتواضع

وميرسى على توبيكاتك الاكثر من رائعة




علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mo3taz nagib
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الأربعاء 12 مايو 2010, 6:30 pm

بجد موضوع اكثر من رائع ربنا يخليك


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed youns
المدير العام
المدير العام



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الخميس 13 مايو 2010, 2:40 am

ما شاء الله
شغل فوق الرائع

وتغطية ولا اروع

بجد عاجز عن الشكر يا بشمهندس

دي التوبيكات ولا بلاش




جغرافيا طنطا ® (^o^) للتميز عنوان


وبكم سنكون نحن العنوان




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ana mesh malak
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الخميس 13 مايو 2010, 4:24 pm

هو دا الشغل ال بجد ياباش مهندس
مشكوووووووور علي التوبيك ياباش مهندس
وفي انتظار المزيد قريب باذن الله
تقبل مروري



على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

مـــــــــــصر ليــــــــسـت مــــــبـــــارك
مـــــصـــر بتاريخ سبعه الاف سنه
اكبر من ان شخص حتي لو كان مبارك يحميها او ان تاريخها يقف علي شخص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shifooo
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الخميس 13 مايو 2010, 6:53 pm

ايه الحلاوة دى يا هندسه


.....................

ــــــــــــــ

nice topic
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EMO
جغرافي اصيل
جغرافي اصيل



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الخميس 13 مايو 2010, 11:56 pm

جزاك الله خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
™Mr/KarThA
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الجمعة 14 مايو 2010, 12:14 am

ماشى يا سمسم استمر شكلى هطلع من المنتدى دة واروح حتة تانية الناس كلها بقت علية براحة بلاش حرب النفسية دى 
هههههههههههههههههههههههه
دة انتة كبير واكبر من برج دبى وانا **************** مش لازم بقى التواضع كويس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   السبت 15 مايو 2010, 1:02 pm

تسلم ايدك يا بشمهندس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eslam mamdouh
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   السبت 15 مايو 2010, 5:17 pm

شكرا لحضراتكم جدا على الرد والتعليق

جزاكم الله كل خير

وفى انتظار اى سؤال او استفسار من حضراتكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محلل نظم معلومات جغرافية
جغرافى جديد
جغرافى جديد



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   السبت 17 يوليو 2010, 11:16 am

كثير متميز مترو دبـــي
زرت المنطقة فعلا عمل متقن وفر كثير من الجهد والوقت بدل من الاختناقات المرورية
تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
البرنسيسة
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه   الجمعة 27 أغسطس 2010, 3:43 am

جزالك الله كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مشروع مترو دبى المعلق...........دراسه سماحيه عمليه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا :: ساحة العلوم المكانية :: منتدى علم المساحة-
انتقل الى: