المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجغرافيا للجميع

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الحقووووونى ايمانى بيضعف

DIL
amat-allah
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

الحقووووونى  ايمانى بيضعف Empty
مُساهمةموضوع: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 10:00 pm

الحقونى ايمانى بيضعف

كتير مننا بيشتكى دلوقتى بانه حاسس ان ايمانه بيضعف ... ايه ده أنا بقيت حد تانى؟؟؟
كتير مننا بقى بيشعر بقسوة قلبه وانه مش قادر يأدى العبادات؟؟
وبقى بيقع فى المعاصى بسرعه ؟؟

ايه ده انا كنت بواظب على الصلاه فى المسجد .. ايه الى جرالى انا بقيت بصلى بالعافيه ... وانا انا بواظب على الصلاه بس مش بقيت بخشع فى الصلاه زى الاول

وانا كنت بطلت اسمع أغانى ايه الى جرالى .... رجعت اسمع تانى ليه
وكلام من ده كتير..........

طب ليه كده .... ده انا كنت بقيت كويس واتغيرت ... أنا مخنووووق أنا حاسس أنى عمال أرجع لنقطة الصفر تانى
(( مش انتوا معايا برده ان ده ضعف ايمان))

ان المؤمن تمر عليه لحظات يشعرفيها بضعف في الايمان لكنه لا ينبغي ان يقف مكتوف الايدي امام هذه الظاهره ، ولكن يجب ان يعرف اسبابها و علاجها .

هذه بعض المظاهرفي ضعيف الايمان:

** ضعيف الايمان يجد نفسه يقع بسهوله في المعاصي بل احيانا قد يجاهر به.

** يشعر بقسوه القلب حتى يحسب قلبه قد صار حجرا، قال تعالى " ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهي كالحجاره او اشد قسوه " فلا يتأثر بالموعظه ولا يبكي من خشيه الله اذا ذكر بالاخره .

** انه لايحسن العباده ولا يتقنها ، فلا يخشع في الصلاه ، واصبح لا يقراء القران ، وايضا اصبح يكثر من ذكر الدنيا اكثر من ذكره للاخره.

** ضيق في الصدر وتغير المزاج ، فقد كان طيب القلب حسن المعامله فاذا به عصبي المزاج سريع الغضب ، كان يامر بالمعروف وينهى عن المنكر فاصبح يرى المعصيه ولايحرك ساكنا مجامله او خوف او عدم مبالاه .

( أنا مش عارف مالى انا زهقان ومضايق بس مش عارف ايه السبب ..... أنا حاسس أنى بقى عندى لامبالاة من الاخر مبقتش باقى على حاجه)

** تضييع الاوقات فيقدم ماحقه التاخير وياخر ما حقه التقديم .

( كل ده بقى كتير مننا بقى بيحسه )

ومن خطوات تجديد الايمان :

** الانكسار الى الله تعالى والاعلان عن حاجتنا اليه والافتقار الى عونه ورحمته
.
قال النبي " اقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فاكثروا الدعاء " وذلك لما في السجود من ذله وانكسار لله
.
** اأن نكثر من الاعمال الصالحه ، فنحن في سباق فيجب ان نزيد في العمل ونسارع الى فعل الخيرات، قال الله تعالى " سابقوا الى مغفره من ربكم وجنه عرضها كعرض السماء والارض اعدت للذين امنوا بالله ورسله "

** محاسبة النفس عن كل تقصير .

** الخوف من سوء الخاتمه ، فهو يدفع الانسان الى الطاعه ويجدد الايمان في القلب ،والانسان يموت على ما عاش عليه ، فمن كان همه الطاعه مات عليها وان كان همه الدنيا مات عليها

** ان نطلب العلم الشرعي كعلم الفقه والتوحيد ، فيجب علينا القراءه والمعرفه عن امور ديننا،فنحن امه محمد " امه اقراء " فيجب علينا ان نقراء ونتعلم . قال تعالى " انما يخشى لله من عباده العلماء " فالعلم طريق للخشيه من الله

اسال الله لى ولكم الهدايه والثبات على الايمان

DIL
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
DIL

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 10:08 pm

تسلم ايدك ياقمر
جزيتى خيرا
اللهم اعنا على طاعتك وذكرك وحسن عبادتك وباعد بيننا وبين المعاصى والذنوب وثبت قوبنا على دينك يا ارحم الرحمين
داعيه للسلام
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
داعيه للسلام

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 10:18 pm

[b][i][u]ربنا يكرمك يااااااااااارب ويجعله فى ميزان حسناتك ان شاء الله[/color]
MoHaMeD HuSseiN
المدير العام
المدير العام
MoHaMeD HuSseiN

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 10:29 pm

جزاكى الله كل خير
توبيك رائع
بس والله ياجماعه مش بالاغانى ولا حاجه
الحمد لله الواحد بيحاول يواظب ع الصلاه مش هقولك ان قاعد ف المسجد ليل نهار
وبرجع وبسمع اغانى شويه كدا حاجه تفك عننا شويه
ومش الاغانى بعينها الى حرام هيا اى حاجه بتلهى عن الصلاه او عباده ربنا غير العمل او العلم
وف الاخر ربنا يهدى الجميع
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام
♥™AhMeD SaM!R™♥

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 10:41 pm

جــزآكـــىآ آلله خيــرآ يــآ آمــة آلله

amat-allah
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
amat-allah

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 11:32 pm

جزاكم الله كل خير

بس أنا مش أقصد بس الاغانى طبعا فى حاجات تانيه كتير...
وبعدين الاغانى حراااام وكلنا عارفين انها حرام بس أحنا بنسمعها
والسبب الاول ( لان ده ضعف ايمان مننا)

وكمان فى حاجت كتير أحنا بنبقى عارفين انها غلط وحرام بس برده بنعملها ونقعد نقول لنفسنا مبررات عشان منحسش بالذنب واحنا بنعملها
يعنى ابسط مثال (معظمنا بيسمع أغانى ) ويقول مفيهاش حاجه ده أحنا بنروق عن نفسنا شويه (( والله العظيم كلنا متاكدين انها حرام))

تسلموا ع المرور
ياااااااااارب أهدينا
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام
♥™AhMeD SaM!R™♥

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 11:43 pm

آلآغــآنــىآ حـرآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآم

MoHaMeD HuSseiN
المدير العام
المدير العام
MoHaMeD HuSseiN

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالأحد 24 أكتوبر 2010, 11:52 pm

مانا متفق معاكوا
باذن الله هيكون فى تغيير للافضل
بعون ربنا ويارب يقوى ايمانا جميعا
محمود بيبو
جغرافى فعال
جغرافى فعال
محمود بيبو

مُساهمةموضوع: رد: الحقووووونى ايمانى بيضعف   الحقووووونى  ايمانى بيضعف Emptyالإثنين 25 أكتوبر 2010, 1:23 pm

جزاكي الله كل خير يا سلام هو ده الكلام اللي كله ايمان ويا سلام

الحقووووونى ايمانى بيضعف
صفحة 1 من اصل 1