المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات


الجغرافيا للجميع
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mohey
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 9:42 am

نتيجة الإجتماع مع السيدة رئيسة الجامعة

بسم الله الرحمن الرحيم

تقرير شامل عن ما تم اليوم في مقابلة السيدة الدكتورة / هالة احمد فؤاد رئيسة جامعة طنطا . بعد اختيار الممثلين عن الطلاب من جميع أقسام الكلية ,, و بعد الاتفاق علي شرعية و أهمية المطالب العامة التي تمس كل طالب في الكلية و بعد مقابلة رئيسة الجامعة و نائب رئيسة الجامعة و أهم إداريي الجامعة تم الوصول و الاتفاق علي :-



بخصوص الطلبة زوي الاحتياجات الخاصة ; و قد قام بمناقشة هذه المطالب الطالب باسم نبوي ( 3 تاريخ ) و قد توصلنا إلي

أ ) اتفق الطلاب مع الأستاذ / إبراهيم سالم – نائب الرئيس – علي تجهيز و إمداد مركز الكلية ب 15 جهاز حاسب آلي مزود بجميع البرامج التي يستخدمها الإخوة زوي الاحتياجات الخاصة في القراءة الصوتية للملفات المكتوبة علي أن يتم تحديد هذه البرامج و سرعة إرسالها لإدارة الجامعة لشرائها في أسرع وقت .

ب ) تم الاتفاق علي إعداد CDs ناطقة و كتب الكترونية خاصة بكل مادة لتسهيل دراستها بالنسبة لزوي الاحتياجات الخاصة , علي أن يتقدم الطلاب بأسامي الكتب و المراجع اللاتي يودون دراستها .

ج ) تم الاتفاق علي عمل و تفعيل و تشغيل جهازي الكومبيوتر المتوفرين بمركز الرعاية و الخاصين بهؤلاء الطلبة .

د ) عرض السيد نائب الرئيس علي ابنائه الطلاب إمكانية استخدام مركز الحاسب الآلي في المجمع الطبي إلي أن يتم توفير ال 15 جهاز في مركز الكلية .

هـ ) تم الاتفاق علي تحديد ميزانية محددة لدعم المركز بدلا من اعتماده علي المساعدات الخيرية من أهل الخير .

تم الموافقة علي إطلاق اسم شهيد الكلية ( محمد راشد ) علي مدرج 11 بقسم اللغة الإنجليزية حيث انه كان مقيد بقسم اللغة الإنجليزية .
تم الاتفاق علي انه لا إجبار في شراء أي كتاب من المكتبات الخارجية التي تشمل الكتب التي لا يشملها دعم الجامعة , و إدارة الجامعة في انتظار أي شكاوى من الطلاب بخصوص أي دكتور يجبر أي طالب أو يضره نتيجة عدم شرائه الكتاب الجامعي ( كدا مشكلة الكتاب إتحلت ) .
بالنسبة للمصاريف الدراسية , بعد نقاش طويل مع الرئيسة و النواب الحاضرين , تم الاتفاق علي أن ميزانية الجامعة ضعيفة للغاية و خاصة في الفترة الحالية بسبب ظروف البلاد المتعسرة , و قد وعدت الدكتورة بأن بدأ من العام القادم سوف يتم تخفيض كبير بالنسبة للمصاريف الخاصة بالانتظام و الانتساب حيث أن تحسن الوضع الاقتصادي للبلاد سوف يقلل قيمة المصاريف ( اللي يقدر يحل الموضوع ده مكتب الرئيسة موجود إحنا جبنا آخرنا معاهم بصراحة )
تم إلغاء العمل بنظام الشيت (Sheet) البحث لن يشمل أي شيت أو أي أوراق ملونة تثبت شراء الطالب الكتاب , فنتيجة البحث سوف تعتمد علي المادة العلمية المكتوبة بداخله , و ليس مجرد شراء الكتاب الجامعي .
بالنسبة للخمسين جنيه الخاصة بالرسوب في أي مادة , سوف يتم تخفيضها أو إلغائها في الاجتماع القادم لمجلس الكلية بعد وعد من الدكتورة هالة تقديرا لظروف الطلبة و سوف ترد الجامعة في خطاب رسمي و سوف يتم إعلام جميع الطلاب بما جاء في الخطاب بخصوص هذه النقطة .
بالنسبة للخمسين جنيه رسوم التحويل من قسم لقسم , أبدت رئيسة الجامعة و النواب عدم معرفتهم عن حقيقة هذه الرسوم , و سوف يتم مخاطبة الكلية من اجل إلغائها فورا .
بالنسبة للرسوم الخاصة بالتربية العسكرية , سوف يتم تخفيضها أو إلغائها في الاجتماع القادم لمجلس الكلية بعد وعد من الدكتورة هالة تقديرا لظروف الطلبة و سوف ترد الجامعة في خطاب رسمي و سوف يتم إعلام جميع الطلاب بما جاء في الخطاب بخصوص هذه النقطة .
تم الاتفاق بالإجماع علي إجراء امتحانات الدور الثاني بالنسبة لكل الفرق الدراسية بعد تعديل اللائحة و مخاطبة الكلية .
بالنسبة لموضوع رجوع نظام الانتساب الموجه فقد اشارت الدكتورة بأن الموضوع بيد الوزير و ليس في مقدورها أي شئ .
سوف يتم مخاطبة الكلية للتأكيد علي إنشاء صيدلية مصغرة في الكلية .
تم إمداد الكلية بعدد خمسة ( 5 ) عارض بيانات ( Projector ) بعد مخاطبة السيد المحترم وكيل الكلية الأستاذ / جمال عيسي بناء علي مطالبنا .
بالنسبة لمشكلة الموظفين بقسم شؤون الطلاب , كان الأستاذ الدكتور وكيل الكلية للطلاب / جمال عيسي قد أرسل فاكسا إلي إدارة الجامعة بخصوص تزويد القسم بعدد 15 موظف أساسي و عدد 20 كومبيوتر و بناءا عليه توجهت السيدة الرئيسة إلي رئيس هيئة التنظيم و الإدارة لتزويد الجامعة بدرجات لتعيين الموظفين و الإجراءات مستمرة .
بالنسبة لجودة المايكروفونات و أنظمة الصوت بالكلية تم الاتفاق علي إن يقوم طلاب كل قسم يحتاج مايكروفونات برفع طلب إلي وكيل الكلية لمتابعة الموضوع و إذا لم يتم التجاوب فيلجأ الطلاب إلي العميد أو إدارة الجامعة فورا لحل الموضوع .
تم الاتفاق علي يوم الأربعاء من آخر كل شهر للقاء السيد العميد و أعضاء هيئة التدريس بمدرج لمناقشة القضايا و المشاكل و حلها كعائلة .
تم الاتفاق علي تزويد الكلية بصيدلية مصغرة داخل الكلية .
بالنسبة لإعادة صياغة نسب التقديرات و رجوعها لما كانت عليه من قبل ( 65% للجيد و 75 % للجيد جدا و 85 % للامتياز ) تم الموافقة علي رجوع النسب بالإجماع لكن بعد رفع العميد مذكرة بالموضوع لإدارة الجامعة و مراجعة اللائحة و المقارنة بباقي الجامعات بالنسبة لنسب تقديرات كلية الآداب .
تم الموافقة علي إنشاء معمل صحفي و رحلات علمية و عملية لقسم اعلام و تزويدهم بالتدريبات اللازمة في التليفزيون المصري .
تم الاتفاق مع وجود رقابة و متابعة شديدة من إدارة الجامعة علي تطبيق و تفعيل مشروع الجودة و تم التأكيد كتابيا ببدأ العمل بنظام توصيف المادة الدراسية (وضع جدول عام موضح لأهداف دراسة كل مادة و مصدر الدراسة بها و طريقة وضع الامتحان ) و تم التنبيه علي الطلاب بمعرفة حقوقهم جيدا و المطالبة بكل حق فيها .
تم الاتفاق علي توفير مركز للتصوير خاصة بطلاب كلية الآداب لتوفير دخل للكلية و مراعاة لمجهود الطلاب .
بالنسبة للدعم المادي لمشروعات التخرج تم الاتفاق علي الرجوع للائحة و النظر في زيادة الدعم المادي للطلاب .
بالنسبة لمطالب قسم الجغرافيا الخاصة بالأجهزة فإن الرئيس السابق للقسم كان قد أرسل طلبا لدعم القسم بالأجهزة اللازمة و انه يتم الآن مناقشة المطالب الخاصة بالقسم و إن الجامعة تعمل علي سرعة توفير هذه الأجهزة الحيوية .
تم تبليغ الإدارة بأن الزيارات الميدانية الخاصة بألاقسام المختلفة هي زيارات صورية و لا يتم الاستفادة منها مطلقا بالنسبة للطلاب و طلبت الدكتورة هالة التبليغ عن أي قصور من قبل القائمين عن هذه الزيارات و إنها لابد أن تكون فعلية و ليست صورية
بالنسبة لمعامل الفونتكس و الصوتيات و معامل اللغة الخاصة بأقسام اللغة الإنجليزية و الفرنسية و العربية و اللغات المختلفة , تم التوصية بتطوير المعامل و تزويد الكلية بمعيدين متمرسين قادرين علي مساعدة الطلاب في تنمية مهاراتهم اللغوية .
تم التأكيد علي تصليح الكولديرات أو مبردات المياه داخل الكلية و إطلاع السيد وكيل الطلاب بأي قصور في جودة المياه أو أي عطل في الكولديرات .
تم الاتفاق علي تحديث تام و شامل لمكتبة الكلية تحت إشراف أعضاء هيئة التدريس و إمداد الكلية بالكتب التي تساعد في تنمية عجلة التعليم في الكلية .
بالنسبة لأسعار الكافتريا فقد قامت و بادرت السيدة الرئيسة مناقشة الموضوع نظرا لكمية الشكاوى المقدمة ضد القائمين عليها و إننا في انتظار تخفيض كبير للأسعار بعد اجتماع مجلس الكلية المقرر الأسبوع الحالي .
تم الاتفاق علي عمل حفل تخرج للكلية بعد عرض السيد العميد بطلب إقامة الحفل .
تم الاتفاق مع السيد نائب الرئيسة علي تشغيل شبكة انترنت هوائي داخل المجمع wireless)).
تطوير تام و شامل لقسم الحاسب الآلي مراعاة لتقدم التكنولوجي في العصر .
تم الاتفاق مع السيدة الرئيسة علي التنبيه علي المسئولين في الكلية بسرعة إعلان النتيجة علي حوائط الكلية بالإضافة إلي الانترنت .



هذا تقرير شبه كامل و شامل عن ما تم إنجازه اليوم مع السيدة رئيسة الجامعة .. و لعل اكبر الإنجازات هو اكتشاف هذه المشاكل و المطالب بالنسبة للإدارة , حيث اكتشفنا أنهم ليسوا علي أي دراية بهذه المسائل , و القوا باللوم علينا حيث أن تلك الحقوق مشروعة للغاية لكل الطلاب , و قد أمرت و طلبت الدكتورة هالة من أبنائها الطلاب بنسيان الحياة السلبية الماضية و عدم السكوت علي أي فساد أو فشل أو قصور من أي جانب في الكلية و مهما كان المقصر , فمن يري خطأ فليغيره و ليسعى لتصليحه عبر القنوات المشروعة , و اتفقنا مع الدكتورة هالة علي إطلاع جميع الطلاب بكل ما يتم إنجازه و تحقيقه من المطالب
حد عنده حاجه تانيه يقولها؟؟؟؟؟



من النهاردة دي بلدك انت،
...ماترميش زبالة،
ماتكسرش إشارة،
.........ماتدفعش رشوة،
ماتزوّرش ورقة،
إشتكي أي جهة تقصّر في شغلها
إبدأ التغيير الذي تريد أن تراه في مصر
إبدأ بنفسك أولا
- - - - - - - - - -
خطوة جديدة لابد منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohey
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: تعليقى على ذللك   الإثنين 28 مارس 2011, 9:44 am

ودى تعليقاتى على المطالب العامه وبشكركم فعلا على هذا العمل وربنا يوفق الجميع



اولا بالنسبه للكتب احنا اصلا لازم نشتريها عشان نزاكر فيها مش بنقول مجبرين عليها بس عوزينها بسعر التكلفه مع الاحتفاظ بالجوده و
اعطاء كل دكتور لاى ماده بيان شامل ما ستحتويه مادته العلميه(المقرر)والتاكد من تدريسه بالفعل والزام الامتحان بيه وعدم الخروج عن الامتحان

الالتزام بتطبيق الجانب العملى والتقسيم لمجموعات(السكاشن

ان اى كتاب يلتزم الدكتور انه ينزله مع بدء التدريس مع اعطاء مهله اسبوع من بدء الدراسه

تخصيص درجات لعمل اى بحث يقوم به الطالب وليكن 5 درجات مع التحقق من ضمها للدرجه وازا لم يكن ذللك فلا داعى لعمل البحث

ان يكون رئيس القسم بالانتخاب

التحقيق مع دكتور الماده فى حاله ان تكون نسبه رسوب الطلاب عند نسبه معينه ولتكن 50%ومراجعه زللك

الغاء مبدا ان دكتور يدرس مادتين ولازم كل دكتور يلتزم ويختص بمادته فقط

بالنسبه لل50 جنيه بتاعه ان الطالب يشيل الماده دى تتلغى وكمان من حق الطالب مراجعه ورقته فى حاله التظلم من قبل رئيس القسم ولجنه علميه خاصه بالماده مع الالتزام بعدم دفع رسوم مقابل ذللك

تخصيص رحلات علميه او ميدانيه خاصه بكل قسم مش اجتماع بس وكمان جغرافيا وامداده بالبرامج اللازمه فى جدول زمنى محدد

اننشاء منتدى اوموقع خاص بكل قسم يتم طرح الماده العلميه لكل دكتور كبديل للكتاب باسلوب حديث ومشاركه الدكاتره فيه وطرح المشاكل الخاصه بكل قسم وحلها

كما قال استاذى الدكتور محمد زكى رئيس قسم الجغرافيا ياريت لو كل قسم يعمل منتج او عمل خاص بيه ويتم تقديمه للشركات المختصه وتنميته وبكده نبقى عملنا حاجه ونتعامل مع الشركات دى وهى هتبعتلنا فرص عمل من نفسها لينا وبكده كل طالب يقدر يثبت نفسه ويشتغل فى مجاله
مثلا قسم الجغرافيا -مساحه بنرفع مناطق فى الصحراء ونعملها خريطه للاستثمار وكيفيه استخدامها ويبنى عليها مدن وكده
لازم نشتغل من دلوءتى ومنكتفيش بالتدريس فى الكتب وبس

ويبقى مطالب اخوتى وزملائى الكرام



من النهاردة دي بلدك انت،
...ماترميش زبالة،
ماتكسرش إشارة،
.........ماتدفعش رشوة،
ماتزوّرش ورقة،
إشتكي أي جهة تقصّر في شغلها
إبدأ التغيير الذي تريد أن تراه في مصر
إبدأ بنفسك أولا
- - - - - - - - - -
خطوة جديدة لابد منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Captain_H
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 6:43 pm

لو جينا نبص لطباتنا اللى احنا عاوزينا قسما بالله محققوا ولا مطلب واحد

حدبس يقولى ايه رايكم
1. تخفيض سعر الكتاب ابو 35 جنيه كمتوسط سعر الكتاب .
2.الغاب ال50 جنيه رسوم الرسوب فى المادة.

بلاش باقى الطلبات
احكموا انتم
عموما انا متابع ومتواجد مع باقى الاعتصامات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 6:58 pm

اقتباس :
تم الاتفاق علي انه لا إجبار في شراء أي كتاب من المكتبات الخارجية التي
تشمل الكتب التي لا يشملها دعم الجامعة , و إدارة الجامعة في انتظار أي
شكاوى من الطلاب بخصوص أي دكتور يجبر أي طالب أو يضره نتيجة عدم شرائه
الكتاب الجامعي ( كدا مشكلة الكتاب إتحلت ) .

بالله عليكــوآ انا عايـز اسـآل ســؤآل

هوآ مـن يوم مدخلنـآ الكليـة لحـد الان


حـد فيكــوآ شاف كتاب مـدعــم


ولو آفترضنـآ ان الكلام دة حصــل

مكـدة الدكاترة هيجيبوآ الامتحانات من قلب الكتاب ويقولوآ انا مبجبش خاحة من برة الكتاب اهوآ


والدكتور مش مسئول عن عدم شراء الكتب

دآ مش حل من رئيسة جامعــة

دآ حل مساطب


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جغرافيا 123
جغرافى فعال
جغرافى فعال



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 8:18 pm

بالنسبة لإعادة صياغة نسب التقديرات و رجوعها لما كانت عليه من قبل ( 65% للجيد و 75 % للجيد جدا و 85 % للامتياز ) تم الموافقة علي رجوع النسب بالإجماع لكن بعد رفع العميد مذكرة بالموضوع لإدارة الجامعة و مراجعة اللائحة و المقارنة بباقي الجامعات بالنسبة لنسب تقديرات كلية الآدابسؤال :المسأله دى هتاخد اد ايه احنا عايزنها تتطبق علينا الترم ده وبعدين دول لسه هيكتبوا مذكره ويرجعوا ويقارنوا وحلينى بقه 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
♥™AhMeD SaM!R™♥
مراقب عام
مراقب عام



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 8:28 pm

اقتباس :
بالنسبة لإعادة صياغة نسب التقديرات و رجوعها لما كانت عليه من قبل ( 65%
للجيد و 75 % للجيد جدا و 85 % للامتياز ) تم الموافقة علي رجوع النسب
بالإجماع لكن بعد رفع العميد مذكرة بالموضوع لإدارة الجامعة و مراجعة
اللائحة و المقارنة بباقي الجامعات بالنسبة لنسب تقديرات كلية الآدابسؤال
:المسأله دى هتاخد اد ايه احنا عايزنها تتطبق علينا الترم ده وبعدين دول
لسه هيكتبوا مذكره ويرجعوا ويقارنوا وحلينى بقه

لمـآ يمشـوآ الاجـرآءآت حسب الروتيـن المعــروف

يبقــآ حاجة بسيطـة والمطلب دة يتنفـذ

يعنـىآ مش هنـآخد كتير


كلهـآ خمس ست سنين كـدة ولآ حـآجة لمـآ يـوآفقـوآ ويعـدلوآ اللايحـة
Evil or Very Mad


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

علمتنـىآ حيـآتـىآ آن آصبـرـر بصمـت وآفكـرـر بصمـت وآغفــرـر بصمــت

فـآذآ كـآن آلصمـت ســلآح فـآنـآ صـآنعـه ..!!!


سًـ~ــآآرْحًْـ~ــلْ عٍنْـدًمًـآآ آنْـتًـهٍـىآ مٍــ~ــنْ صٌـنْـعْْ قًـبٍـرـرىآ ...!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mohey
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: تابعونااااااااااااا   الإثنين 28 مارس 2011, 9:43 pm

وبالنسبه لينا كجغرافيا شعبه مساحه فكان اخونا ابراهيم خضر بيمثلنا هناك
وتم التوصل الى 1/امداد القسم بالاجهزه التوتال وغيره وتمت الموافقه من قبل الاداره
2/عمل شعبه نظم المعلومات ولكن من السنه الجايه
3/امداد القسم بعارض بيانات
4/دعم مشروع التخرج وزيادته الى40الف جنيه بعد موصل19 الف جنيه

اما بالنسبه للكتاب فقالت ان الطالب مش ملزم يشتريه وازا منت مشتريتهوش لايحق للدكتور انه يسقطك او كده وعليك سعتها انك تشتكى ليها ازا حصل ان دكتور الزمك بالكتاب



من النهاردة دي بلدك انت،
...ماترميش زبالة،
ماتكسرش إشارة،
.........ماتدفعش رشوة،
ماتزوّرش ورقة،
إشتكي أي جهة تقصّر في شغلها
إبدأ التغيير الذي تريد أن تراه في مصر
إبدأ بنفسك أولا
- - - - - - - - - -
خطوة جديدة لابد منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mo3taz nagib
مشرف
مشرف



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الإثنين 28 مارس 2011, 10:01 pm

كلام جميل وبدايه موفقه بإذن الله والقادم افضل


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ساهر الليالى
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الثلاثاء 29 مارس 2011, 9:55 am

والله الموفق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
@RABE3@
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط



مُساهمةموضوع: رد: هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد    الثلاثاء 29 مارس 2011, 9:03 pm

كلام جميل جدا يا شباب بس ( تم الاتفاق علي أن ميزانية الجامعة ضعيفة للغاية و خاصة في الفترة الحالية بسبب ظروف البلاد المتعسرة , و قد وعدت الدكتورة بأن بدأ من العام القادم سوف يتم تخفيض كبير بالنسبة للمصاريف الخاصة بالانتظام و الانتساب حيث أن تحسن الوضع الاقتصادي للبلاد سوف يقلل قيمة المصاريف ) هى عرفت منين ان الوضعالاقتصادى هيتحسن السنة اللى جاية. يا عالم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
هام لكل طالب ادخل شوف احداث اللقاء مع رئيسه الجامعه امبارح الحد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا :: ملتقى طلاب قسم جغرافيا :: ملتقى طلاب قسم جغرافيا-
انتقل الى: