المنتدى الرسمى لطلاب قسم الجغرافيا جامعة طنطا
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
عزيزى الزائر ان كنت مسجل لدينا برجاء تسجيل الدخول وان كانت هذة هى زيارتك الاولى للمنتدى يسرنا بان تكون عضوا معنا معنا حتى تتمتع بكامل الصلاحيات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجغرافيا للجميع

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ahmed youns
المدير العام
المدير العام
ahmed youns

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! Empty
مُساهمةموضوع: لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!   لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! Emptyالثلاثاء 01 سبتمبر 2009, 1:50 am

-- ايه سبب انتشار التسول فى مصر ؟؟؟وايه حلوله ؟؟؟

<<وردة يابيه>>
<<فله ياهانم>>
<<وحياه غلاوةولادك تدينى حاجة اروح بيها>>

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 54

بقى صعب دلوقتى تمشى فى الشارع او تركب مواصلات عامه من غير ماتسمع الجمل دى!!

التسول بقى له اشكال وطرق كتييير,اصبح فنا ومهنه ومدارس, وانت وابداعك ,

فى اللى يقنعك انه((ابن ناس)) ومش محتاج فلوسك بس محتاج مبلغ بسيط يرجع بيه البيت!!!

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 23

وفيه اللى يستعطفك بأعاقته عشان تطلع اللى فى جيبك وتدى له!!

بعد ماكانت الحاجة والفقر هى دافع وراء التسول!!
اصبحت وسيله سهله لكسب المال بدون مجهود او تعب ((ولو ان الشحات شايف انه بيتعب بردوا ...كفايه انه يلف فى الشوارعع ويجرى ورا الزبون!!))

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 122

جرب كدا يوم تنزل تتسول فى الشارع _من باب التغير_وشوف هتلم كام فى اليوم..
اقله مرتب موظف حكومى فى شهر بحاله!!

فى مشكله كبيرة فى شوارعنا المصريه,وهى زيادة عدد المتسولين بشكل كبير جدا,وحل المشكله ممكن يكون صعبه علينا !!

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 1

لو فكرنا شويه ......
ايه اللى بيشجع الناس دى على التسول ؟؟؟؟؟

ان فى نااااااس كتير بتدفع ليهم _بدافع عمل الخير _وده بيخلى المتسولين يستسهلوا_

طب فين مبدأ الاجر مقابل العمل؟!!

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 45

ممكن نعمل حاجة بسيطه اوى لحل المشكله دى ...لو قابلت شحات ,اجبرة على انه يشتغل _ولو شغل بسيط_مقابل الفلوس اللى هتديها له,منها انك عملت عمل خير ,ومنها حسسته انه تعب عشان يكسب عيشه.

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 49

لو قابلت متسول فى الشارع وطلب منك ((حسنه قليله)) بدل ما تديله فلوس ارشدة لمكان جمعيه بتساعد المحتاجين ,وقله ان هو لو محتاج بجد الجمعيه دى هتساعده!

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 48

لما تقابل متسول بصحته يعنى مش معاق ,كلمه عن اهميه الشغل وانه لازم يشتغل عشان رزق الشغل احسن بكتير من رزق الشحاته!

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 54

طبعا ياجماعه الكلام اللى انا بقوله دا مالوش اى قيمه اذا مابداش كل واحد فينا بنفسه وكان هو قدوة لناس كتير ,ولازم كلنا نقتنع ان وجود الشحاتين فى شوارع مصر صورة غير حضاريه ,و بتشوة صورة مصر.

مــســـتـني رأيــكم

mohamed
جغرافى نشيط
جغرافى نشيط
mohamed

مُساهمةموضوع: رد: لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!   لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! Emptyالثلاثاء 01 سبتمبر 2009, 3:31 am

والله هى مشكله فعلا فى بلدنا بس انت اللى بتقوله ده زى ما بيقوله مياكلش معنا يعنى انا لوقولته كده هتحرج نفسك وهما اساسا بجحه والله يا احمد انا مره واحد وقفى وكان لابس عادى وشيك وكل حاجه وبيقولى عايز بس اروح ومش لاقى حق المواصله وانا اساسا شيفه عمال يوقف كل الناس قولتله وماله انت تؤمر تعالى اركبك انت رايح فين اول ما سمع كده قالى لا اصل انا واحد مستنينى ومش عارف ايه وسبنى ومشى انا شايف ان احسن حل هو ان وزاره الداخليه تعمل حملات عشان تاخد الناس دى وتشغلها او تحطها فى جمعيه خيريه عشان كده السياحه هتضرب عندنا اكتر ما هى مضروبه على قلبها واسف على التطويل
ahmed youns
المدير العام
المدير العام
ahmed youns

مُساهمةموضوع: رد: لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!   لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! Emptyالثلاثاء 01 سبتمبر 2009, 3:58 am

نورت المحكمة يا محمد
وشكرا على التعليق والرد
في حد تاني عاوز يقول رأيه
๔є๔ค
مشرف
مشرف
๔є๔ค

مُساهمةموضوع: رد: لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!   لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! Emptyالجمعة 25 ديسمبر 2009, 7:42 am

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!! 24

لو قالك هات ...قله مش هديك ياشحات!!!
صفحة 1 من اصل 1